חדשות ועדכוני נדלן

כתבות, מאמרים ועדכונים חמים מתחום הנדלן

לרכוש או לבנות: החסכון הפוטנציאלי מול כאב הראש

המידע מתוך המדריך לרכוש דירה בלי להיפגע

עשרות אלפי משפחות בנו בעשור האחרון בית עם גינה במחירים שהיו נמוכים משמעותית מאלה המקובלים לבתים פרטיים. ההוזלה נבעה הן ממחירי מגרשים מזוזלים של המינהל והן בשל הבנייה העצמית. בשיטה זו המשפחה משמשת יזם השוכר את קבלני המשנה. כך היא חוסכת את הרווח של היזם – כ=20% ממחיר הבית. לבנייה בשיטה זו יש יתרון חשוב נוסף: אפשר לתכנן את בית החלומות באופן שימלא את כל השאיפות וההעדפות וייתן מענה לכל הצרכים בלי להתפשר על אחד הדגמים הסטנדרטיים של הקבלן.

דרוש: הרבה זמן
השאלה הראשונה שאתם צריכים לשאול את עצמכם היא אם יהיה לכם זמן להיות קבלנים. הכוונה בכך אינה לחצי שעה ביום ולשבתות. בניית בית היא עבודה במשרה מלאה. אלה שמתכוונים להעסיק פועלים – ישראלים, תושבי השטחים או עובדים זרים – צריכים במקרים רבים להביא אותם לאתר בבוקר ולהחזירם אחר הצהריים; לרוץ למשרדי הוועדה המקומית לבנייה, כדי להוציא היתרים; לפקח על כך שהעבודה תתנהל לשביעות רצונם ועל פי התוכנית. זו טרחה לא קטנה.

ניצוח על תזמורת
יש דמיון בין ניהול פרויקט בנייה וניצוח על תזמורת. בשני המקרים אתם נדרשים לתאם את פעילותם של אנשים, כדי שימלאו את תפקידם בסדר שנקבע מראש. כך, על אנשי המיזוג המרכזי להגיע לפני ריצוף האמבטיה, כדי שהניקוז של המזגן יוכל להשתלב בביוב של הבית; עבודות החשמל צריכות להסתיים לפני הטיוח; הצביעה מתבצעת בסיום כל העבודות. ובניגוד לנגנים, לאנשי המקצוע יש נטיה לא להקפיד תמיד על הסנכרון וכך לבזבז לכם הרבה זמן.

יתרונות וחסרונות קבלן המפתח
אם אינכם אנשי ארגון מוצלחים במיוחד, יש לשקול ברצינות לקחת קבלן מפתח, כלומר קבלן האחראי לבצע את התיאומים בין אנשי המקצוע ומתחייב למסור לכם בית מוכן למגורים במועד. הקבלן יקבל לפני תחילת העבודות הוראות מפורטות מכם, או מהאדריכל או מעצב הפנים שאתם מעסיקים. לאחר מכן, לא תהיו מעורבים בעבודות עד לסיומן. החיסרון במקרה זה היא העלות הגבוהה בהשוואה לניהול עצמי.

בכל מקרה, תתכוננו לחריגה
גם אם הבנייה תתקדם בדיוק לפי התוכנית, קרוב לוודאי שתסטו מהתמחור של הפרויקט. פיגור בעבודתו של אחד מאנשי המקצוע בעבודה עלול לגרום לעיכובים וליצור תגובת שרשרת – צורך להזמין אנשי מקצוע לימי עבודה נוספים. קיים גם סיכוי סביר שבמשך הבנייה תחליטו לבצע שינויים בתכנון הפנימי או בסטנדרט הבנייה. כל שינוי מתורגם מיד לכסף וכמו בשיפוצים החריגות יכולות להגיע בקלות לאלפי דולרים.